نکات آموزشی در رابطه با پرواز هلیکوپتر کنترلی

یادگیری پرواز هلیکوپتر مدل شبیه یادگیری اسکی است. با این تفاوت که پیست شما سه بعدی بوده و شما باید بتوانید به خوبی هلیکوپتر خودتان را در آن حرکت بدهید. و به این دلیل که هلیکوپترهای مدل نسبتاً قیمت خیلی بالایی دارند، خیلی لازم است که شما آموزش های مربوط به آن را قبل از شروع کار دریافت کرده باشید تا از صدمات و خسارت های احتمالی جلوگیری به عمل بیاید.

در حالت کلی شما برای به حرکت در آوردن هلی کوپتر های کنترلی و پرواز دادن آن ها شما در شعاع اطراف خود نیاز به ۳ متر فضای باز دارید. اگر شما یک تازه کار هستید باید حتما دقت داشته باشید که در ابتدا شما حتما باید در ارتفاع های پایین آن هارا پرواز دهید، پس لطفا هیجان زده نشوید و انتظار این را نداشته باشید که برای بارهای اول بتوانید در ارتفاع های زیاد یا فواصل خیلی دور بتوانید آن ها را کنترل کنید. پس حتما برای دفعات اولیه حتما سعی کنید در فواصل کم با آن هاتمرین کنید تا بتوانید در دفعات بعد در فواصل دور نیز آن ها را هدایت کنید. در مکانی که از هلی کوپتر ها استفاده می کنید نباید در اطراف شما مانع وجود داشته باشد حتما در یک فضای کاملا باز از آن ها استفاده کنید.

برای پرواز دادن هلی کوپتر ها در فضای باز شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر روی پرواز آن ها دارد. در حالت کلی در درجه حرارت هوای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد و در درجه حرارت زیر ۱۰ -درجه سانتی گراد استفاده از آن ها اصلا توصیه نمی شود و باعث خراب شدن دستگاه می شود. در یک روز کاملا آفتابی و بدون وزیدن باد از پرواز با آن ها لذت ببرید.

قبل از شروع هر پرواز حتما باتری هلیکوپتر کنترلی را بررسی نمایید و از کامل بودن شارژ آن اطمینان حاصل کنید تا شاهد بهترین عملکرد این گونه سیستم های پروازی باشید.
علاوه بر آن، توصیه می شود به هیچ وجه هلیکوپتر را در مجاورت مردم و یا حیوانات به پرواز در نیاورید تا از مسئولیت های سنگین در صورت بروز حوادث ناگوار را متحمل نشوید.

فرض می کنیم شما باتری هلیکوپتر کنترلی را کاملا شارژ کرده اید و آن را به یک محیط باز انتقال داده اید تا همه چیز آماده شروع پرواز باشد.
در این لحظه ابتدا فرستنده رادیویی یا همان دستگاه کنترل از راه دور را در مقابل خود نگه دارید و امکانات آن را بررسی کنید. فرستنده های رادیویی هلیکوپتر های مختلف معمولا دارای تفاوت هایی هستند.
اگر فرستنده رادیویی در نظر گرفته شده برای سیستم کنترلی شما دارای بیش از سه کانال ارتباطی باشد، از دکمه های بیشتر و در مواردی حتی پیچیده تر برخوردار خواهد بود.

اگر کمی دقت کنید، دو فرمان کنترلی (joystick) روی فرستنده رادیویی می بینید. فرمان سمت چپ که با نام throttle شناخته می شود به منظور تغییر ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه آن بالا و پایین بردن هلیکوپتر است.
فرمان سمت راست نیز به rudder معروف است و حرکت های رو به جلو و عقب هلیکوپتر کنترلی را کنترل می کند و امکان تغییر زاویه حرکت را در اختیار شما قرار می دهد.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که در بعضی از سیستم ها جای این دو فرمان روی فرستنده عوض شده است، و به همین دلیل بهتر است قبل از هر کاری دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمایید و از وضعیت فرمان های کنترلی آن مطلع شوید.

هلیکوپتر کنترلی شما باید در یک نقطه مشخص پرواز شناور با ثبات را به نمایش بگذارد. در ابتدای پرواز معمولا هلیکوپتر حرکت هایی غیر متعارف (دریفت) به سمت چپ یا راست خواهد داشت که با استفاده از دکمه شاخص trim و کمی تنظیم کردن می توانید آن ها را از بین ببرید.
جالب است بدانید که این فرانید به طور معکوس نیز رخ می دهد و شما در طول پرواز می توانید دکمه شاخص trim را به گونه ای تنظیم کنید که هلیکوپتر دریفت به سمت چپ یا راست را اجرا کند.

درمرحله ی بعد فرمان throttle را به سمت بالا فشار دهید و نگه دارید تا ارتفاع پرواز هلیکوپتر کنترلی افزایش یابد. زمانی که این افزایش ارتفاع رخ می دهد، خواهید دید که مقاومت هوا در مقابل آن افزایش پیدا می کند و باعث به وجود آمدن دریفت می شود.
به همین دلیل شما باید دوباره دکمه trim را تنظیم کنید و تغییرات بیشتری را در آن به وجود آورید تا ثبات لازم همچون ارتفاع نزدیک به سطح زمین در وضعیت هلیکوپتر حاصل شود.
توصیه ما به شما این است که مرحله به مرحله تغییر کوچکی در ارتفاع دستگاه به وجود آورید و با استفاده از دکمه trim دریفت به وجود آمده را از بین ببرید تا به این ترتیب به درک کاملی از این فرایند دست پیدا کنید.
با استفاده از این روش می توانید به مرور زمان پرواز در ارتفاع های فوق العاده بالا را جایگزین پرواز های کم ارتفاع و مبتدی نمایید.


شروع پرواز:

در این مرحله می توانید بهره گیری از فرمان rudder که در سمت راست قرار دارد را آغاز نمایید. برای شروع ابتدا این فرمان را به آرامی به سمت چپ یا راست حرکت دهید تا شاهد تغییر زاویه هلیکوپتر کنترلی باشید.
حالا می توانید با حرکت دادن همین فرمان به سمت جلو یا عقب باعث حرکت هلیکوپتر روی یک خط مستقیم شوید. شما می توانید ابتدا حرکت روی خط مستقیم را تمرین کنید، و پس از آن به حرکت های ترکیبی و دور زدن در طول حرکت بپردازید.
زمانی که به مهارت های کافی در این زمینه دست دست پیدا کردید، توصیه می کنیم چرخش های ۳۶۰ درجه ای و همچنین حرکت در مسیر هشتی شکل (Figure eight move) را امتحان کنید.

فرود ایمن:

در مرحله پایانی می توانید فرایند فرود آمدن را تمرین کنید. زمانی که تصمیم گرفتید به پرواز خود پایان دهید و آماده فرود آمدن بودید، ابتدا باید سطحی صاف را مشخص کنید و ارتفاع هلیکوپتر را در بالای نقطه مورد نظر کاهش دهید.
در ادامه نیز باید مطمئن شوید که هلیکوپتر از تعادل کافی برخوردار است و فرمان throttle را با ملاحظه به سمت نگه دارید تا فرود ایمنی داشته باشید. بسیار مهم است که فرمان را به آرامی حرکت دهید تا هلیکوپتر با سرعت به زمین برخورد نکند و دچار آسیب نشود.


نیروهای وارد برهلیکوپتر :

در پرواز وسایل پرنده همواره ۴ نیروی آیرودینامیک وجود دارد؛ این نیروها که شامل نیروی تراست (Thrust)، درگ (Drag)، لیفت (Lift) و وزن (Weight) هستند، در کنار تقابلشان با همدیگر، حالت‌های مختلف پروازی را برای اجسام پرنده به وجود می‌آورند. لازمه‌ی تحلیل پرواز هر پرنده‌ای، درک چرایی و چگونگی این نیروها و نحوه کنترل آن‌ها است. این نیروها به شرح زیر است:

نیروی لیفت:

با عبور جریان هوا از روی سطح جسم (ایرفویل) و تغییر مسیر آن، هوای سطح بالایی جسم با سرعت بیشتری نسبت به سطح پایین آن حرکت می‌کند. این تفاوت سرعت باعث اختلاف فشار هوای روی این دو سطح می‌شود که درنتیجه آن، نیرویی رو به بالا به وجود می‌آید که آن را لیفت می‌نامند. مقدار نیروی لیفت ایجادشده توسط ایرفویل به عواملی نظیر سرعت سیال، چگالی هوا، مساحت سطح ایرفویل و زاویه بین مسیر جریان و ایرفویل بستگی دارد.

نیروی تراست:

در هلیکوپترها، تراست همانند لیفت از طریق چرخش ملخ اصلی تولید می‌شود. این نیرو می‌تواند در جهت‌های جلو، عقب، طرفین یا به سمت بالا تولید شود. برآیند نیروهای تراست و لیفت تعیین‌کننده مسیر حرکت هلیکوپتر است.

ملخ دم نیز نیروی تراست ایجاد می‌کند. این نیروی تراست با توجه به مقدار نیروی لازم برای غلبه بر چرخش هلیکوپتر، متفاوت خواهد بود و وظیفه‌ی آن، کنترل چرخش هلیکوپتر به طرفین است.

نیروی درگ:

هر جسمی که در هوا حرکت می‌کند، نیرویی در خلاف جهت حرکتش به آن اعمال می‌شود؛ این نیرو را درگ می‌نامند. نیروی درگ به‌وسیله‌ی چرخش ملخ اصلی هلیکوپتر که توان خود را از موتور می‌گیرد، خنثی می‌شود. نیروی درگ همواره در جهت موازی با مسیر حرکت جریان قرار دارد.